Monday, June 18, 2012

A Moment To Remember with Oki Setiana Dewi & Wardina Saffiyah

I wanna share that moments. The moments that should be remembered.

Oki Setiana Dewi:
  • "Sentiasa berhusnudzon, bersangka baik kepada Allah. Allah mengikuti prasangka hambaNya" 
  • Beliau pernah dihina oleh producer, "Dengan bertudung, kamu tak bisa jadi apa-apa" kerana menolak tawaran lakonan yang memerlukan beliau membuka tudung. Tapi selang beberapa tahun rezeki Oki datang mencurah-curah,"Justeru sekarang, dengan tudung, sekarang saya dapat teman yang baik-baik, pekerjaan yang baik, dapat berangkat umrah....."
  • "Berbuat baik, menjadi orang baik itu sulit, tak mudah kerana Allah pasti akan menguji. Kalau kita ingin jadi orang baik Allah ingin tahu apakah orang ini sungguh-sungguh ingin baik atau tidak. Maka Allah akan beri ujian demi ujian pada kita."
  • "Kadangkala iman manusia naik turun. Perlu memaksa diri untuk berkumpul mengkaji ilmu Allah dengan sahabat yang soleh/ solehah."
  • "Riak: semasa kita rasa kita riak, itulah riak." 
  • "Miliki mimpi. Dengan mimpi kita punya harapan. Dengan harapan kita punya semangat untuk menjalani hari demi hari.
I love her poems:
"muslimat ayuh bersama lengkapi diri berhijab kerna tuntutan illahi telah lama menggamit sedang kita masih alfa meminggir tuntutan itu biar cantik bersulam kebenaran biar indah bertakhta keinsafan kerna pasti islam itu indah"
 
"Banyak orang yang mengatakan lebih baik menjilbabkan hati dulu baru kemudian menjilbabkan fisik. Sampai saat ini aku masih belum paham bagaimana menjilbabkan hati yang dimaksud. Tapi, kalau aku boleh berbagi, kalau aku boleh berkongsi kenapa tidak kita ubah paradigma itu, kenapa kita tidak ubah minda itu? Jilbabkan dulu kepala kita, sambil kita barengi dengan menambah ilmu. Setelah itu, perlahan semua sisi kehidupan kita akan mengikuti. Aku bisa seperti sekarang ini berawal dari jilbab yang mengikat dileherku. Jilbab inilah yang menyadarkan bahawa bacaan Al-Quranku masih benar. Dengan jilbab inilah aku menyadari ilmu agamaku yang masih minim. Maka, tak ada pilihan lagi kecuali aku terus belajar mendalami Islam. Jika sudah seperti sekarang, apa itu berarti hati ini sudah terjilbab? Hanya Allah Yang Mahatahu. Sederhananya, satu hal yang aku imani, bahwa Al-Quran adalah pedoman hidup manusia di bumi ini. Dan perintah menutup aurat telah tertulis jelas di sana jauh sebelum kita diciptakan."

you need this small passport to enter the hall
Wardina Safiyyah:
  • "Bila kita buat baik, Allah akan tambahkan kebaikan. So, don't worry walaupun kebaikan kita sekecil biji sawi sekecil biji zarah."
  • "Untuk menjadi Ideal Muslimah perlu alert, smart dan sabar.
  • "Untuk jadi wanita muslim berintelektual, it's not your bag that will makes you earn respect, it's not the car you drive, shoes you wear, baju kita, rupa kita tapi ILMU yang menaikkan harga dan martabat kita.
  • She showed us the videos of Israel Inside to think why Israel yang kecil dan sikit tak mampu kita lawan dan kalahkan,"Their strength. Diorang kisah pasal family, apabila mereka jatuh mereka bangun kembali, education , they will never take no for the answer. Mereka jaga pemakanan"
  • "Perlu kawan-kawan yang baik, membaca Al-Quran untuk mengingati kita, disiplinkan diri dengan solat-solat sunat, kena baiki solat 5 waktu."
  • "Ikhlas: rahsia antara kita dengan Allah. Malaikat pun tak tau"
  • "Selagi mana bila orang puji kita, kita suka dan bila orang kritik kita, kita sedih. Kita belum sampai tahap ikhlas. "
a piece of paper that they put under the seat. some of us thought it was a lucky draw but it's HIDAYAH
Hope that I can be a better Muslimah. =)

**Just click here and here to watch the show.

No comments:

Post a Comment